Friday, January 2, 2015

Backpackers - Korea - Day 10

20 December 2014

Planning :

• Busan Nampodong - Jungang Station Exit 5 (KRW 1,000.00)
  • Mr Egg Hostel Nampo (KRW 26,666.67)
  • Taejongdae (KRW 1,000.00)
  • Gamcheon Village (KRW 1,000.00)
  • Makan Malam - Jagalchi Market (KRW 10,000.00)
  • Biff Square
  • Gwanggali Bridge - Nite View

Actual :

Naik train jam 10.15 malam dari seoul ke busan. Ambik dari seoul Station KRW 28,600. Dalam train panas...buka semua jaket, dah ler siap pakai thermal... macam dalam sauna jadinya. Hilang lah lemak barang 500 gram. Sampai Busan Jam 4 pagi. Cuaca alhamdulillah tak sesejuk Seoul. Tunggu siang sedikit dalam jam 5.30 pagi ambik teksi ke Hostel.

Kali ni memang blur-blur ya amat pemandu teksi tu.... stress juga sebab kami dah bagi alamat, dah bagi maps, tapi kurang faham... pusing2 ronda dia kemana entah, sib baik aku ni memang reti baca maps...tu kelebihan aku ada...hahahahahaha.... dah lah hujan, pemandu teksi tu bleh pula main u turn je...sedangkan hostel tu di antara exit 5 dan exit 7 subway di Busan. Apa lagi jerit je lah suruh stop situ tepi jalan. Dia stop kan teksi, buka bonek, campakkan beg kami je tepi jalan...hazab kau...dah lah hujan gerimis... time tu memang aku nak je terajang dreba teksi tu... sib baik fikir dekat negara orang.

Hangkut beg bawak berteduh, baca maps.... finally jumpa juga Hostel Mr Egg tu.. Seawal pagi sampai. Sib baik Kath dah email mereka dan dapat pasword pintu masuk. Perghhhh lega... dah le time tu memang time ke jamban. Nazak juga menahan...hahahaha...

Ramai org2 Malaysia menginab di situ...terasa meriah nya macam di negara sendiri. Tak sombong. Jumpa family dari sabah. Sembang-sembang apa yg patut meramas mesra.

Kaunter buka dalam jam 9.30 pagi. Bayar duit penginapan, simpan beg...dan...jalan....
Planning nak ke Taejongdae. Naik bas je.. Naik bas number 101. Stesen bas kat Busan ni pelik sikit, cuma petak atas jalan raya bertulis "Bus Stop" je. jenuh juga tercangak-cangak cari pondok bas. Hahahaha...sib baik mulut ramah tanya orang.

Balik dari Taejongdae ingat nak ke Gamcheon Village, tapi cancelled. Hahahaha...pic kat Taejongdae pun aku tak ada dalam hp sebab guna HP syuq dan Kath. Lupa nak berselfie.

Naik bas balik ke station memula kami naik bas, as usual lah aku lelap dalam bas....tetiba kath jerit...dah sampai.... kusss semangat, sib baik nyawa aku panjang. Hahahaha.... sejuk dekat luar, merayap dalam subway, banyak kedai-kedai jika nak shopping. Ambik keputusan kami ke Jagalchi Market....Lapar... mana tak nya, semalam je makan nasi. Pagi tadi cuma makan oat dan milo je dan sekeping roti sapu mentega.

Memang syurga kalau nak shopping, tapi pepaham je lah...mahal. Rembat juga setokin 2 helai sebab aku dah takde stokin yang kering nak di pakai. Sepasang stokin KRW1000. Masuk Pasar Jagalchi, naik tingkat 2...apa lagi...melantak.... amekkawww kena sorang RM60 gitu makan satu set..tapi puas hati lah.....